«Затверджено»
________________/___________
Бурдакова Дарина Ігорівна,
студентка групи УР 5
Севастопольського міського
гуманітарного університету
Керівник від бази практики:
Заяц Н. І.
Керівник від кафедри:
Мельник Т. В.
14 листопада 2013 року
КОНСПЕКТ
УРОКУ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ
Тема: Андрій Чайковський. «За сестрою». Використання фольклорних мотивів, засобів
Урок проведено 14.11. 2013 року у 7-А класі, гімназія №24
Мета: охарактеризувати фольклорні мотиви твору, ознаки героїко-романтичної повісті; розкрити динамічність образів;
розвивати спостережливість, уміння грамотно висловлювати власні думки;
виховувати почуття любові до рідної землі, своєї родини, поваги до історичного минулого.
Теорія літератури: романтичний герой.
Обладнання: підручник, дошка
Тип уроку: урок закріплення знань, умінь, навичок.
Підручник: Міщенко О. І. Українська література 7 клас [підручник]. – К.: Освіта, 2007. – 288 с.
Методи і прийоми:
Методи організації сприйняття і засвоєння нового матеріалу
|
Евристична бесіда;
-Пояснення вчителя;
Робота з підручником.
|
Методи формування мовних умінь і навичок
|
Метод вправ: самостійні,усні, з коментуванням
|
Методи і прийоми розвитку мовленнєвих умінь і навичок
|
Постановка проблемних питань;
складання речень;
|
Методи та прийоми контролю ЗУН
|
словникова робота
|
Прийоми активізації навчально-пізнавальної діяльності
|
- проблемне питання;
|
Унаочнення та засоби навчання:
Роздавальний матеріал – таблиця на дошці.
СТРУКТУРНО-КОМПОЗИЦІЙНА СХЕМА УРОКУ
Етап уроку, складові
|
Методи й прийоми навчання
|
Форми організації
| |||
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ (1 хвилини)
| |||||
Привітання, настрій на роботу
|
Слово вчителя
|
Вітання з учителем
| |||
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (3 хвилин)
| |||||
Підготовка до сприйняття
|
Слово вчителя
|
Слухання вчителя
| |||
Оголошення теми
|
Слово вчителя
| ||||
Запис у зошит
|
Запис
|
Запис теми
| |||
ІІІ. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ (15 хвилин)
| |||||
Розповідь вчителя
|
Слово вчителя
|
Сприйняття
| |||
Формування навичок
|
Усне обговорення прочитаного
|
Усна робота
| |||
Перевірка знань
|
Переказ
|
Усний навчальний контроль знань
| |||
ІV. РЕФЛЕКСІЯ (14 хвилин)
| |||||
1. Робота з текстом
| |||||
Дотекстове завдання
|
Слово вчителя
|
Фронтально
| |||
1.1. Текстові завдання
| |||||
Читання тексту вчителем
|
Виразне читання
|
Фронтальна робота
| |||
Перевірка первинного сприйняття
|
Бесіда за замістом
|
Участь у бесіді
| |||
1.2.Післятекстові завдання
| |||||
Робота з виділеними реченнями
|
Евристична бесіда
|
Робота з реченнями
| |||
2.Запам’ятовування матеріалу (3 хвилин)
| |||||
Опрацювання теорії
|
Бесіда за замістом
|
Формулювання комунікативних вмінь та навичок
| |||
V. ФОРМУВАННЯ УМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ (10 хвилин)
| |||||
Бесіда за прочитаним
| |||||
Пошукова робота
|
Вибіркова вправа
|
Виконання, з коментуванням
| |||
Читання
Перевірка
|
Виконання, письмово, самостійно, усно
| ||||
Розповідь вчителя
|
Виконання роботи
Перевірка
|
Робота з книгою
| |||
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ ( 2 хвилини)
| |||||
Повідомлення домашнього завдання
Оцінювання
|
Запис
Слово вчителя
|
Вираження власних почуттів,вражень;
Запис
| |||
СТРУКТУРНО-КОМПОЗИЦІЙНА СХЕМА УРОКУ
І. Організація класу на роботу (1хв.)
ІІ. Актуалізація опорних знань (3 хв.)
o Мотиваційне слово вчителя
o Оголошення теми, мети уроку
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу (15 хв.)
o Опрацювання статті (запитання)
o Вивчення нових теоретичних термінів
o Мотивація для прочитання повісті
ІV. Рефлексія ( 14 хв.)
1.Робота з текстом
1.1. Текстові завдання
1.2.Післятекстові завдання
2.Запам’ятовування матеріалу
V. Формування умінь і навичок учнів (10 хв.)
o Бесіда за прочитаним
VІ. Домашнє завдання (2 хв.)
o Повідомлення домашнього завдання
o Оцінювання
ХІД УРОКУ
І. Мотивація навчальної діяльності
З’ясування емоційної готовності учнів до уроку.
(Графічне зображення настрою).
ІІ. Актуалізація опорних знань та умінь учнів.
Продовжіть речення: «Для мене історія – це …»
Діти висловлюють свою думку.
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
1. Бесіда.
Учитель. Шановні діти! Коли ви вперше бачите людину, з якою хотіли б познайомитися, на що звертаєте увагу насамперед? Про що ви в неї запитали б?
Учні відповідають.
2. Розгляд портрета письменника.
Опишіть зовнішність А.Чайковського.
Учитель. Познайомимось тепер з Андрієм Чайковським.
3. Заслуховування й аналіз учнівських повідомлень.
На попередньому уроці діти отримали домашнє завдання, об’єднавшись у групи, підготувати на основі підручника й додаткової літератури повідомлення:
І група – про родину, юність, роки навчання;
ІІ група – про громадську діяльність;
ІІІ група – огляд творчого шляху письменника.
4. Бесіда за змістом твору.
- Чи зацікавив вас твір? Чим саме?
- Зміст яких слів ви не зрозуміли?
- Які запитання виникли у вас під час читання?
Учні обговорюють запитання в парах, після озвучують результати за зразком:
«Мого товариша зацікавило …
а в мене виникло таке запитання …
Ми вирішили …»
- Чому автор почав свій твір описом села Спасівки?
- Виразно прочитайте опис. Які деталі в ньому свідчать про час дії? Що це за час?
- Як позначився описаний автором історичний період на житті спасівчан?
- Прочитайте епізод, у якому розповідається про напад татар на Спасівку.
- Чому автор порівнює село з пеклом? У якому творі вже траплялось таке порівняння?
- Чи можна, на вашу думку, назвати повість «За сестрою» історичною?
В історичному творі розповідається про вірогідні події, що відбулися в певний час, діяльність історичних осіб. У повісті А.Чайковського також згадуються історичні факти: татарські набіги, перебування в неволі, визволення з полону, але діють вигадані герої, з якими відбуваються надзвичайні події.
- «За сестрою» - героїко-романтична повість. Як ви поясните таке жанрове означення твору і чи правильне воно?
В основі героїко-романтичного твору лежить якась незвичайна подія, часто – небезпечна подорож. Для твору цього жанру характерний напружений, динамічний сюжет, насичений несподіваними поворотами подій.
Головний персонаж такого твору зазвичай справжній герой у повному розумінні цього слова. Це мужня і благородна людина, здатна ризикувати власним життям, діяльна й активна.
5. Рефлексія.
- Що зацікавило вас в особі Андрія Чайковського?
- Ознайомившись з історією, викладеною у формі художнього твору, чи не маєте ви бажання доповнити своє визначення: «Історія для мене – це …»
ІV. Оцінювання знань учнів.
V. Домашнє завдання:
Обов’язкове:
1. Опрацювати статтю підручника про героїко-романтичну повість; дібрати цитати для характеристики членів родини судаків; намалювати портрет одного з персонажів.
2. За бажанням.
Придумати власні варіанти походження слова спасівка.
ХІД УРОКУ
Етап, метод, прийом, форма. Навчальна ситуація
|
Зміст діяльності вчителя
|
Зміст діяльності учнів
|
І. Організація класу на роботу
|
Доброго дня, мене звуть Дарина Ігорівна, дуже рада з вами познайомитися. З сьогоднішнього дня і на деякий час я буду вашою вчителькою. Сподіваюся, що ми знайдемо з вами спільну мову і будемо подом агати один одному.
|
Вітаються з вчителем
|
ІІ. Актуалізація опорних знань (3 хв.)
1.) Мотиваційне слово вчителя
|
(ДОДАТОК А)
Сьогодні ми з вами перевіримо, як ви прочитали перші 4 частини твору Андрія Чайковського «За сестрою». Чи цікава ця повість ви дізнаєтеся трошки пізніше.
Відкривайте зошити записуйте число, класна робота та тему уроку, епіграф
Давайте познайомимося з самим автором.
|
Слухають вчителя
Учні переказують зміст (2 л.)
Записують число, класна робота, тему уроку, епіграф
|
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу (15 хв.)
1.) Опрацювання статті (запитання)
2.) Вивчення нових теоретичних термінів
3.) Мотивація для прочитання повісті
|
Прочитати повільно біографію
-Де і коли народився Андрій Чайковський? У якій сім’ї?
-Хто був першим наставником письменника?
-Де навчався письменник?
-Коли Андрія Чайковського зацікавило історичне минуле України?
А чому саме ця тема зацікавила письменника ми можемо дізнатися зі слів самого письменника. Давайте прочитаємо епіграф.
-Чому письменник вирішив писати твори на тему козаччини?
-Хто увів письменника у літературу?
-Згадайте будь ласка, визначення повісті?
-Повість «За сестрою» героїко-романтична, героїчна – за змістом, а романтична – за подіями та героями.
-Відкриємо підручник на стор. 100 і прочитаємо визначення героїко-романтичної повісті.
Для цієї повісті характерна легка манера оповіді, незвичайна простота і душевність. Автор писав цю повість для юного читача, бо головний герой майже вашого віку, 15-річний хлопчик Павлусь. В продовж всього твору він рятую свою сестру, 13-річну Ганнусю, яка потрапила у полон, пройшовши багато випробувань, навіть на хитрощі пішов. Які саме він пройшов випробування ви дізнаєтеся прочитавши твір, дізнаємося про його відважність.
|
Уважно слухають біографію письменника
15 травня 1857 року в м. Самборі на Львівщині в родині дрібного урядовця.
Бабуся, з нею опанував польський буквар.
До початкової школи не ходив, з 1869 р. у гімназії.
Ще коли навчався у гімназії.
Бо у той час мало було в літературі творів на тему козаччини.
Іван Франко
Епічний прозовий твір, який характеризується однолінійним сюжетом, а за широтою охоплення життєвих явищ і глибиною їх розкриття посідає проміжне місце між романом та оповіданням.
Слухають
|
ІV. Рефлексія (14 хв.)
1.Робота з текстом
1.1. Текстові завдання
1.2.Післятекстові завдання
2.Запам’ятовування матеріалу
|
Давайте прочитаємо повість. Та відповімо на питання.
|
Починають читати на уроці твір уголос ланцюжком.
|
V. Формування умінь і навичок учнів (10 хв.)
1.) Оцінювання
|
Напишемо у зошитах головні теми твору.
|
Починають читати на уроці твір уголос ланцюжком.
|
VІ. Домашнє завдання (2 хв.)
|
Дочитати до кінця.
|
Записують д/з
|
ДОДАТОК А
Оформлення дошки (записи на дошці)
Чотирнадцяте листопада
Класна робота
Андрій Чайковський. «За сестрою». Використання фольклорних мотивів, засобів
|
Домашнє завдання:
Дочитати до кінця.
|
Комментариев нет:
Отправить комментарий